Delain in Vera
Een drukke periode is het geweest voor Delain. Na een uitgebreide Europese tour met Within Tempation, vele festivals en een tour in Canada en Amerika is het nu tijd voor aantal shows in eigen land. Afgelopen vrijdag stond de band in Vera te Groningen ter promotie van hun nieuwste album The Human Contradiction.
In het voorprogramma staat, het uit Friesland afkomstige, Autumn. De band heeft de afgelopen periode rust genomen, maar is nu op de weg terug. De komende tijd staat in het teken van het schrijven van het zesde album met daarnaast her en der wat optredens. Deze avond staan ze met een aantal inval muzikanten op het podium. Muzikaal is dat overigens niet te horen, maar het geheel oogt niet als een eenheid. De progressieve metalformatie komt daardoor niet helemaal uit de verf. Marjan Welman beschikt over een goede stem, maar kan de kar helaas niet alleen trekken.
Na de gebruikelijke ombouw werkzaamheden is het tijd voor de hoofdact. De zaal is ondertussen goed gevuld met publiek van jong tot oud. Delain trapt verrassend af met een oudere track. Het stevige “Go Away” is afkomstig van April Rain en zet gelijk de standaard voor de rest van de show en dat is knallen. Tijdens de intro zien we al dat Delain er wel echt staat deze avond. Ieder lid komt één voor één op met een spot onder begeleiding van een filmische intro. Opvallend is de verschijning van gast gitariste Merel Bechtold die voornamelijk de rythm partijen voor haar rekening neemt. Ze is erbij, omdat het een speciale avond is. Het is namelijk de laatste show van drummer Sander Zoer. Na 8 jaar is hij toe aan nieuwe uitdagingen en zal hij worden vervangen door Ruben Israel.
De band heeft er vanaf de eerste minuut zin in en het speelplezier spat ervan af. De charismatische frontvrouw Charlotte Wessels laat met haar voorkomen weinig ter verbeelding over, maar beschikt buiten dat om over een sterke performance en dito stem. Na “Get The Devil Out Of Me” is het tijd voor wat nieuwer werk. “Army Of Dolls” en “Stardust” worden met overtuiging ten gehore gebracht. Vooral de vernuftige solo’s in songs als “Stardust”, “Milk and Honey” en “Mother Machine” laten horen dat Timo Somers een zeer vaardige gitarist is. Ook de ritme sectie staat als een huis deze avond onder aanvoering van Zoer achter zijn immense drumkit en bassist Otto Schimmelpennick van der Oije die ook, waar nodig, de grunts voor zijn rekening neemt. De symfonische toets partijen worden zeer solide vertolkt door oprichter Martijn Westerholt. Al deze facetten hebben ondertussen geleid tot een steeds groter groeiende fanbase in binnen en buitenland.
Dat is overigens niet voor niets. Men weet het publiek goed te bespelen met energiek spel en oprecht enthousiasme. Dat wordt beantwoord door het publiek met luid applaus en meeklappen tijdens de nummers. Daarnaast wordt er een gezonde mix van zowel het oude als het nieuwe werk ten gehore gebracht. Tracks als “Sleepwalkers Dream”, “The Gathering” en “April Rain” worden afgewisseld met “Sing To Me” en “Tell Me Mechanist”. Er wordt deze avond afgesloten met “We Are The Others”, waarna de band zichtbaar tevreden het podium verlaat. Dat Delain komend jaar mee mag met Nightwish tijdens een grote tour in Amerika is dan ook volledig terecht.