Review: The Maine – The Good Love EP

Review: The Maine – The Good Love EP

11 september komt de nieuwe EP van The Maine, genaamd The Good Love, uit. De EP bevat 6 nummers. DutchScene kreeg alvast de EP, om er voor jullie een review over te schrijven.

Het eerste nummer van de EP heet “I Want You”. Het eerste wat mij opviel toen ik dit nummer beluisterde, is dat het veel meer op het oudere werk van The Maine lijkt, dan op hun laatste album Pioneer. Het nummer deed mij meteen aan het album Black & White denken, iets waar ik persoonlijk erg blij mee was. Dit nummer vond ik meteen leuk toen ik hem voor de eerste keer beluisterde, iets wat ik minder had met de nummers van het album Pioneer. Het nummer begint meteen al met een goed intro, waar vooral de gitaren lekker klinken. De tekst van het refrein is erg simpel maar blijft daardoor wel erg hangen. “I Want You” zal The Maine maandag al online zetten.

Nummer 2 van de EP is “I’m Leaving”. Het nummer begint meteen al redelijk episch met de ‘oooooh’ die je op het begin hoort. Deze blijven het hele nummer terugkomen op de achter- en voorgrond. Het eerste couplet is nog rustig, en bouwt zich op naar het refrein toe, wat een stuk sneller is. Ook de gitaarpartijen in het refrein vind ik erg goed klinken. Dit nummer lijkt weer wat meer op de nummers van Pioneer dan “I Want You”, maar bevat toch ook duidelijke invloeden van oudere The Maine albums.

Het derde nummer van de EP is “You’ll Never Know”. Deze begint heel rustig, en klinkt eigenlijk weer totaal anders dan eerder werk van The Maine, en de eerdere nummers van de EP. Als ik niet wist dat het zo was, zou ik niet denken dat dit een nummer van The Maine was. De coupletten van dit nummer zijn erg rustig, qua melodie en qua instrumentgebruik. Het refrein is wat meer up-tempo, en bevat ook meer en hardere instrumenten. Halverwege het nummer verandert de melodie zo erg dat je denkt dat het nummer afgelopen is, maar dat is niet het geval. Ik vind de gangvocals die na dat stukje komen een goede keuze.

“Goodbye” is het vierde nummer van de EP. “Goodbye” begint al meteen een stuk sneller dan zijn voorganger “You’ll Never Know”. Dit nummer doet me ook weer denken aan het album Black & White. De instrumentale stukken na het refrein vind ik leuk klinken. Ze zorgen ervoor dat het nummer wat minder “standaard” klinkt. De tweede stem in het refein past mooi bij het nummer, net als de energieke gitaarsolo in de bridge. “Goodbye” is denk ik wel een van mijn favorieten.

Het volgende nummer heet “Hello World”. Het begin van dit nummer klinkt meteen alweer anders dan de rest van de EP en andere The Maine nummers. Ook begint dit nummer weer met een lekker gitaarintro. De drums in dit nummer vind ik ook erg goed. Het geklap dat je in sommige stukken van het nummer hoort zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik spontaan mee wil gaan klappen. “Hello World” is een lekker vrolijk nummer waar op je bijna niet stil kan blijven zitten.

Het laatste nummer van de EP is het nummer waar de EP naar vernoemd is: “Good Love”. Dit nummer begint ook weer rustig en met weinig instrumenten. Dit blijft zo rustig tot na het eerste refrein. Dan komen er hardere instrumentenpartijen bij en wordt het nummer wat sneller. Dit had van mij wel wat sneller gemogen. Vooral het refrein, waarin eigenlijk alleen ‘good love will find me’ wordt gezongen, duurt erg lang op het tempo van het eerste deel van het nummer. Het tweede couplet en refrein zijn meer up-tempo, en dichterbij het einde van het nummer wordt het weer rustiger. De geluiden van de wind die je aan het begin van het nummer goed hoort, en later op de achtergrond, zorgen voor een sfeer die goed bij het nummer past.

Met deze EP heeft The Maine zich duidelijk niet zo zeer aan een bepaalde sound vastgehouden. De nummers op de EP klinken bijna allemaal weer heel anders, wat natuurlijk goed is als een band zo’n EP kan maken. Al met al ben ik blij dat er op deze EP nummers staan die wat meer als Black & White klinken, alhoewel ik de nummers die dat niet doen óók leuk vind. Mijn favorieten zijn toch wel “Goodbye” en “I Want You”.

Beoordeling: 8.0
Je kunt de EP niet los bestellen, maar wel de re-release Pioneer And The Good Love. Dit kan op Bol.com voor €16,99.
Komende zaterdag, 15 september, staat The Maine in de Sugarfactory in Amsterdam, samen met This Century. Kaartjes kun je hier kopen.