Jack Kays Brengt Intieme Emoties en Energieke Show naar Melkweg

Jack Kays Brengt Intieme Emoties en Energieke Show naar Melkweg

De Amerikaanse singer-songwriter Jack Kays uit Cincinnati, Ohio, bracht op 8 mei 2025 zijn rauwe en emotionele muziek naar de Upstairs van Melkweg in Amsterdam. Sinds zijn doorbraak met de single Sideways in 2020 en zijn contract bij Columbia Records heeft Jack Kays zichzelf stevig op de kaart gezet met zijn introspectieve teksten en unieke sound. Augustus 2024 bracht Jack Disc 1 van zijn debuutstudioalbum DEADBEAT! uit, met Disc 2 dat in november volgde. Tijdens zijn Washed Up Dried Out World Tour neemt hij het publiek mee op een muzikale reis door alternatieve rock, indie, hiphop en pop punk.

Bij binnenkomst in de zaal hing er een intieme en bijna gespannen sfeer. De kleine zaal was gevuld met een mix van trouwe fans en veel nieuwe fans. De verlichting was gedimd, met een lichtblauwe gloed die het podium omhulde en zorgde voor een kalmerende sfeer die perfect aansloot bij Kays’ repertoire. Op de achtergrond speelde veel pop punk muziek, wat de stemming versterkte. Het voorprogramma van Tommy Ragen kon deze avond helaas niet doorgaan, waardoor we maar liefst een 1,5 uur durende show van Jack Kays konden verwachten.

De show begon met een van zijn kortste nummers, Drinking Song, dat eigenlijk dient als interlude voor GET A JOB!. Vanaf de eerste noten werd de toon gezet, waarbij een klein groepje vooraan de lyrics direct luidkeels meezong, wat de dynamiek in de zaal meteen op scherp zette. Doordat de energie in de zaal direct tot leven kwam en ook in het volgende nummer de eerste bewegingen in de moshpits tot stand kwamen. 

Na de drie energieke nummers legde Kays de elektrische gitaar neer en pakte een akoestische gitaar, waarmee veel mensen al wisten dat het tijd was voor de emotionele nummers uit zijn discografie. De nummers The Rug en Plan B werden gespeeld die vervolgd werden door het nummer DEADBEAT! dat een korte maar harde betekenis had. 

Kays speelde ook Tether, een nummer dat hij bij elke show uitvoert als een ode aan zijn vrouw. Het is een intieme en emotionele uiting van zijn liefde en verbondenheid, en zorgt voor een moment van reflectie voor het publiek. Later in de show werd 90 Days gespeeld, een nummer dat gaat over het verlies van een goede vriend van Kays, die helaas overleed aan een overdosis. Voor dit nummer hield Kays een korte speech en vroeg hij het publiek om een moment van stilte in acht te nemen, ter nagedachtenis aan iedereen die we verloren zijn aan de gevolgen van een overdosis, en om na te denken over de mensen die momenteel dicht bij ons staan.

Een van de hoogtepunten bij een Jack Kays-show is dat iemand uit het publiek kaal wordt geschoren tijdens het nummer MIDDLE OF THE END. Hoewel Jack aanvankelijk twijfelde of hij dit ritueel deze avond zou doorzetten, gaf hij al snel toe aan het publiek, dat hem overtuigde om het toch te doen. Dit keer was het een jongen die al maar liefst acht jaar zijn haar had laten groeien. Toen de jongen op de stoel zat, was het aan Kays om de eerste stap te zetten naar een nieuw kapsel. Zijn beste vriend pakte de tondeuse over en begon het haar af te scheren, waarbij het haar voor het einde van het nummer volledig weg moest zijn. Het ritueel creëerde een bijzondere en grappige sfeer, en het publiek genoot van dit unieke moment.

Naarmate we langzaam aan het einde van de show kwamen, werd Feel Like Me aangekondigd als het “laatste nummer”, maar het publiek was nog lang niet klaar om de avond te beëindigen. In een klassieke encore-move werd de energie opnieuw omhoog geschroefd. De afsluiter begon met Morbid Mind, maar het publiek wilde nog één keer helemaal losgaan. Zonder twijfel werd het energieke Sideways, een nummer dat Kays samen met Travis Barker heeft gemaakt, ingezet. Het was het perfecte nummer om de avond af te sluiten, waarbij de zaal nog eenmaal uit zijn dak ging, waar in de avond officieel ten einde werd gebracht.

Jack Kays in de Upstairs van Melkweg was een avond vol energie en emotie. Van de explosieve opening met Drinking Song tot het knallende einde met Sideways, de dynamiek in de zaal verschuifde van energieke moshpits naar intieme momenten. Het ritueel van het scheren van het haar en de emotionele diepgang van nummers zoals Tether en 90 Days zorgden voor een gevoel van verbondenheid. De klassieke encore maakte de avond compleet, en Kays en zijn publiek creëerden samen een unieke ervaring. Deze show is absoluut een aanrader voor iedereen die van intense, persoonlijke live-muziek houdt.

Verstuur met WhatsApp

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over je favoriete bands!

Volg DutchScene op Instagram, X of Facebook!

Sluit inlogvenster
Beveiligde Verbinding Beveiligde verbinding