Blaudzun in Vera
Afgelopen donderdag stond Johannes Sigmond, beter bekend als Blaudzun, in Vera. Een goed gevulde zaal vierde het aanstaande album met de zanger en zijn band mee. 7 oktober zal het eerste deel van drieluik Jupiter uitkomen.
Het is de deze avond aan Jeangu Macrooy om het spits af te bijten. Onlangs stond deze Surinaamse man ook al in Groningen op het podium tijdens Platoplanet in de Oosterpoort. Afgelopen april ontving de zanger de titel 3FM Serious Talent en bracht hij zijn debuut EP Brave Enough uit. Met een warme stem en een bijzonder bereik creëert hij kleine liedjes met een persoonlijke twist. Jeangu staat alleen op het podium met een akoestische gitaar. Ondanks het prima geluid van de zanger is niet de gehele zaal warm te krijgen. Het vele geroezemoes doet eigenlijk wat afbreuk aan het optreden en is iets wat deze zanger niet verdient.
Na wat ombouw werkzaamheden is het aan Blaudzun zelf om deze avond tot een waar hoogtepunt te gaan brengen. De beste man staat bekend om zijn alternatieve muziek met folky invloeden en karakteristieke stem. Hij ontving al vele prijzen als 3FM Awards en een Edison voor Beste Mannelijke Artiest. De variatie aan instrumenten die worden gebruikt zorgen voor een prettige afwisseling. Deze avond staat hij met nog zes andere muzikanten op het podium en kunnen ook daadwerkelijk alle sounds die op zijn albums voorbij komen live gepresenteerd worden. Kijk dan ook niet vreemd op wanneer een accordeon, tamboerijn en baritonsax worden afgewisseld met sambaballen, grote trommels en toetsen.
Nadat de set geopend wordt met “Rotterdam” komt het aanstekelijke “Between A Kiss And A Sorry Goodbye” voorbij. Het zou weleens kunnen zijn dat de nieuwe sound van Blaudzun toegankelijker wordt dan voorheen. Een simpel gitaarriffje in combinatie met melodische zanglijnen zorgen voor een stabiele basis. Zoals we kunnen verwachten zit ook dit nummer vol tempowisselingen en hoge noten van de zanger. Het is helder dat Blaudzun vanavond goed bij stem is. De zanger maakt een sterke indruk en komt over als een echte artiest met een eigen geluid en presentatie. Ook “Everything Stops” is een track van de nieuwe plaat en laat zich kenmerken door een bombastisch geluid. De avond wordt afgewisseld met ouder werk vanuit de catalogus van de zanger en dat zorgt voor de nodige diversiteit. “Flame On My Head” laat het singer-songwriter achtige geluid van de zanger horen waarbij een akoestische gitaar de rode draad is in het nummer.
Gezegd moet worden dat ook tijdens het optreden van Blaudzun er helaas veelvuldig door het publiek wordt gecommuniceerd. Dit zorgt niet altijd voor de juiste sfeer tijdens een aantal nummers en is soms ronduit storend. Het is dan ook de vraag of Blaudzun het best tot zijn recht komt in de kleinere zalen. Natuurlijk is het niet overal even toegankelijk, maar een optreden van deze band moet je ervaren en zal wellicht met een grotere productie nog beter overkomen. De van het Heavy Flowers afkomstige single “Elephants” zorgt voor een humoristisch moment en laat zien dat ook Blaudzun fouten kan en mag maken. De zanger is de tekst even kwijt, maar even later pakt hij het alsnog op. Tijdens meezinger “Promises Of No Man’s Land” laat het publiek eindelijk het respect zien dat een artiest en band als deze verdienen. Er wordt afgesloten met, hoe toepasselijk, “Jupiter”.
Al met al kan gezegd worden dat Blaudzun er een veelzijdige set van heeft gemaakt met een gezonde mix van nieuw en ouder werk. Ook is de afwisseling tussen de dromerige folk en de dansbare bombastische kant sterk gevonden. De uitstekende band speelt met plezier en Blaudzun heeft de touwtjes volledig in handen. Ondanks dit gegeven komt de avond niet helemaal tot een climax en dat is jammer. Dat is iets wat het publiek zich deze avond mag aanrekenen. Aan de zanger kan het namelijk niet liggen. Zijn uitstraling in combinatie met het authentieke geluid zorgen ervoor dat we in Nederland onwijs blij mogen zijn met een artiest als deze.