Review: Jera On Air 2024
Jera On Air vierde zijn 30e verjaardag met een speciale editie waarbij een extra festivaldag werd toegevoegd. Headliners zoals Electric Callboy, Dropkick Murphys, Architects en The Prodigy zorgden voor een onvergetelijk jubileum. Het festival begon spectaculair en zette de toon voor vier dagen vol energie en muzikale diversiteit.
Het 30-jarig jubileum begon donderdag met indrukwekkende optredens van Movements, Hot Mulligan, Bad Religion, Body Count (ft. Ice-T) en headliner Electric Callboy. Movements brachten hun kenmerkende emotionele intensiteit. Hot Mulligan bracht energieke Midwestemo/pop-punk vibes tot de laatste seconde en Bad Religion kreeg het publiek aan het meezingen met elke noot. Tijdens het optreden van Body Count (ft. Ice-T) werden echter meerdere vrouwonvriendelijke uitspraken gedaan door de rapper, zoals: “We weten allemaal waarom de vrouwen hier zijn, die worden daarna door de muur gebeukt,” wat ervoor zorgde dat veel mensen uit de tent liepen. Electric Callboy sloot de eerste dag af met een spectaculaire show die het jubileum van Jera On Air met een knal opende. De energieke performance van de Duitse band zette meteen de toon voor de komende dagen en liet het publiek hongerig naar meer.
Op vrijdag opende Holding Absence de Eagle Stage met een enthousiaste set, terwijl Thrown de Vulture Stage omverblies met een intense 30 minuten durende set. Hanabie, een Japanse metalband uit Tokio, maakte hun debuut op Jera On Air en liet een blijvende indruk achter met nummers zoals “NEET GAME” en “GIRL’s TALK”. Voor het eerst was er een Surprise Act op Jera On Air, ingevuld door Lionheart, die het publiek verraste met 40 minuten vol covers van hun favoriete bands, waaronder Limp Bizkit en Rage Against The Machine. Een hoogtepunt van vrijdag was Neck Deep uit Wales, die een van hun beste sets neerzette met een mix van nieuwe nummers van hun self-titled album en klassiekers van “Life’s Not Out To Get You”. Sum 41, bezig met hun afscheidstour, trok een enorm publiek tot buiten de tent met hun mix van nieuwe nummers en klassiekers zoals “In Too Deep” en “Fat Lip”, waarbij hun energie na 20+ jaar nog steeds ongekend hoog was.
Zaterdag begon met Chasing Tides, winnaars van de Guts & Glory contest van dit jaar, die de Buzzard tent openden. Brand Of Sacrifice eerde hun album “Lifeblood” uit 2021, terwijl ERRA hun nieuwe album “ERRA” promootte. De Amerikaanse band Spanish Love Songs bracht een energieke maar rustige toon te midden van de zwaardere acts. Een bijzonder hoogtepunt was ††† (Crosses), het side-project van Chino Moreno en Shaun Lopez van Deftones, die met hun darkwave en elektronische rock een indrukwekkende live-ervaring boden. While She Sleeps keerde na twee jaar terug naar Ysselsteyn en zette de Eagle Stage op zijn kop, met zanger Lawrence Taylor die uit de festivalpilaren sprong en een recordaantal crowdsurfers opriep. Alpha Wolf gaf een zweterige no-barricade set in de Buzzard tent, wat door velen werd gezien als een hoogtepunt van het festival. Architects, na hun annulering in 2019, keerden eindelijk terug naar Jera On Air en zorgden voor een krachtige show die begon met “Seeing Red” en parallellen trok met hun headline show in de AFAS Live, Amsterdam. Hun recent uitgebrachte nummer “Curse” werd gespeeld en “Impermanence” werd uitgevoerd samen met Lawrence Taylor van While She Sleeps. Deze dag bewees opnieuw waarom Jera On Air nog steeds een groeiend festival is, met muziek vol adrenaline en een publiek dat klaar was om te feesten.
Na een avond vol indrukwekkende bands en regen begonnen de eerste groepen mensen de zondagochtend langzaam de weg naar de uitgang van het festival te vinden, hun volle tassen en karren meezeulend. Hoewel er dit jaar een extra vierde dag was toegevoegd, begon het campingterrein aan het begin van de middag aardig leeg te lopen. Of dit te maken heeft met de magere line-up van de zondag of het weer, is niet helemaal duidelijk, maar voor de die-hards bleef er nog een dag vol moshpits. Op zondag bracht Deez Nuts de vermoeide mensen weer tot leven met hun energieke nummers zoals “Crooked Smile” en “DTDFL4EVA”. Dropout Kings lieten de Buzzard Tent op en neer springen met hun rap- en nu-metal invloeden. De Britse band Boston Manor, geïnspireerd door het crowdsurf-record van While She Sleeps, moedigde het publiek aan om de hele set te crowdsurfen. Caskets (voorheen Captives) vermaakten het publiek met hun rauwe emotie tijdens hun 45 minuten durende set met nummers zoals “Drowned in Emotion”, “More Than Misery” en “Glass Heart”. Rond 19:30 werd het festival volledig omgezet door de 75-jarige Orgel Joke uit Vlaardingen, die de Hawk Tent veranderde in een grote carnavalssfeer met moshpits en stagedives. De laatste headliner van het 30-jarig jubileum van Jera On Air was The Prodigy, die de laatste uren van het festival vulde met een eerbetoon aan hun originele zanger Keith Flint. De huidige zanger van de band, Maxim Reality, bracht Flints essentie perfect over naar het publiek. Na afloop van het laatste optreden werd buiten vuurwerk afgestoken als viering en afsluiting van weer een Jera On Air.
Conclusie:
Het 30-jarig jubileum van Jera On Air was een indrukwekkend en memorabel festival dat de diversiteit en energie van de muziekscene benadrukte. Gedurende het evenement gaven ze een breed scala aan artiesten, van emotionele en energieke bands zoals Movements en Hot Mulligan tot legendarische acts zoals Bad Religion en The Prodigy, krachtige optredens die het publiek mee sleepten. De eerste dag begon sterk met een indrukwekkende reeks optredens, afgesloten door een spectaculaire show van Electric Callboy. De tweede dag was gevarieerd en bracht hoogtepunten zoals Neck Deep en Sum 41, die veel enthousiasme en publieksinteractie veroorzaakten. Zaterdag zette ze de toon met dynamische optredens van onder andere While She Sleeps en Architects, die de energie hoog hielden en het festivalpubliek volop lieten genieten. Hoewel de laatste dag minder druk bezocht leek, leverden artiesten zoals Deez Nuts, Boston Manor en The Prodigy nog steeds onvergetelijke shows af. De zondag kende hoogtepunten zoals de energieke sets van Deez Nuts en Dropout Kings, evenals de onverwachte feestelijke afsluiting door Orgel Joke.
In het algemeen bewees Jera On Air opnieuw waarom het een groeiend festival is, door een divers aanbod van artiesten en muziekgenres te bieden, gecombineerd met een sterke en energieke sfeer die zowel artiesten als publiek verenigde in hun liefde voor muziek.
Beoordeling: 8/10
Foto’s: Liza van de Ven