Casey – How To Disappear
Een goed jaar na het aankondigen van hun reünie, is de Welshe post-hardcore band Casey terug met hun derde album. Met de titel ‘How To Disappear’ leidt de band het nieuwe hoofdstuk van hun carrière in waarbij onder andere depressie, suïcidale gedachten en de impact daarvan op naasten worden besproken. De band geeft wel aan dat de ervaring met depressie en negatieve gedachten uiteindelijk wel gelijk hebben aan een leven met vreugde en positieve ervaringen. Het transformatieproces daarvan is in het album verwerkt en terug te horen.
Het album opent met een korte muzikale opbouw en verwelkomt de luisteraar in de wereld van Casey met de woorden “it’s difficult to describe the machinations of my life without acknowledging the ubiquitous discomfort”. De tekst gecombineerd met de melodie en de gitaar die halverwege het nummer inzet, is de luisteraar direct in de wereld van Casey en de mentale worsteling van het leven van de zanger gezogen. De tekst “I need you to know that I’m happier now than I’ve ever been” die meermaals in het nummer voorkomt, benadrukt dat er doordat en na worstelingen een positieve uitkomst kan bestaan.
De volgende track met de titel “I Was Happy When You Died” is een door en door emotionele track, van de tekst tot in de melodie en de stem van Tom, die zingt over het verliezen van iemand en de impact daarvan is zeker te voelen voor de lezer. Waarom en op welke manier deze persoon niet meer in het leven van Tom is, is open voor de interpretatie van de luisteraar.
“Sanctimonious” neemt de luisteraar mee op reis en laat hen voelen hoe het is om een liefde te verliezen of los te moeten laten met de eigen Casey melodieën en het ietwat hardere refrein met het emotionele stemgeluid van Tom Weaver. “You belong and I, I belong to you we exist inside each other each other forever” maakt duidelijk dat Tom zijn relatie en ervaringen met de desbetreffende persoon waar het nummer over gaat nooit echt los zal laten.
Tijdens “For Katie” wordt in het eerste refrein al verwezen naar de langdurige worsteling met de mentale gezondheid en zoektocht naar positiviteit in het leven van Tom met de lyric “But do you think about when we were young? Would you say that we were happy?”. De rest van het nummer gaat daar verder op in en wederom wordt Tom op de melodieuze wijze die we kennen van de band versterkt door gitaren en drums.
Op “Selah” neemt Tom de luisteraar mee op zijn zoektocht naar een God tijdens zijn worsteling met suïcidale gedachten en hoe dat niet alleen hem maar ook zijn (directe) omgeving raakt. Melodieus gezien is het een vrij rustig nummer en het laatste refrein bouwt de spanning een beetje op om tot een emotionele conclusie te komen. Dit nummer is in zijn melodie wat kleiner, maar in zijn emotie en kwetsbaarheid alles behalve.
Het kleinere nummer wordt gevolgd door de derde single “Bite Through My Tongue”, een nummer met aanzienlijk meer tempo en opbouw dan de voorgaande nummers. Het is een emotionele meezinger over de ervaringen van Tom tijdens een depressieve periode en hoe dat invloed heeft gehad op een vorige relatie. Het screamo geluid in zijn stem aan het eind van het aardig catchy refrein terwijl hij “In the spaces between my discomfort and grief I had nothing to offer to help you to sleep” vat het nummer goed samen terwijl het nog een lading extra emotie toevoegt waar de band bekend om staat.
Het volgende nummer “Those That I’m Survived By” opent wederom rustig, op een manier die vergelijkbaar is met de eerste nummers op het album. Vervolgens bouwt het op tot een muzikaal en emotioneel hoogtepunt halverwege het nummer dat in stand blijft tot de laatste regel waar een korte afbouw te horen is. Dit nummer klinkt het meest als de eerdere muziek van deze band, maar in een nieuw jasje gestoken. Het nummer is een soort ode aan de vrienden van Tom die hem tijdens zijn worstelingen hebben gesteund.
“St Peter” is een kleine, door piano begeleide onderbreking van de nummers. Het klinkt niet alsof het er niet in past of niet in hoort, maar de logica van hoe het nummer en de (korte) tekst in het album als geheel past, lijkt wel te ontbreken.
Er is geen tijd om te blijven hangen in de rust van het vorige nummer als “Puncture Wounds to Heaven” meteen in zijn volle instrumentale glorie begint. De tweede single van dit album komt bijna extra hard binnen vanwege de rustige piano ervoor. Het nummer neemt de luisteraar mee op de reis naar het ‘terugkomen op aarde’ nadat de zanger uit een depressieve/dissociatieve periode komt. Casey gooit op hun eigen melodieuze wijze de luisteraar heen en weer en dit nummer en de emotie in de stem van Tom legt nog extra de nadruk op de ervaring waar het nummer over gaat. “To find the words to compensate how vacant I’ve been today” in het refrein vat het goed samen. Het nummer is in ieder opzicht allesbehalve leeg.
“Space Between” laat de luisteraar weer wat meer tot rust komen terwijl het nummer rustig opbouwt om vervolgens een hoogtepunt te bereiken met het Casey geluid. Ook dit nummer gaat over hoe een schommelende mentale gezondheid iemands directe omgeving kan beïnvloeden.
“Blush” is een rustig nummer dat gaat over hoe de gevoelens van apathie impact kunnen hebben op iemands romantische leven. Het nummer is instrumenteel ingetogen waardoor de emoties in de songtekst en stem van Tom naar voren kunnen komen. Het constant herhalen van de tekst “I still keep you in mind” maakt dat het nummer een pijnlijke ervaring samenvat en de oude wond steeds open haalt waardoor het nummer zijn emoties constant hoog houdt, iets waar deze band bijna van nature goed in is.
Het album sluit af met de tweede single “How To Disappear” met een rustige opbouw en zowel emotionele als melodieuze hoogtepunten iedere keer als het refrein wordt bereikt. Het nummer gaat over willen verdwijnen en het album sluit dan ook met de tekst “When all I wanna do is disappear”. Het is maar goed dat dat gaat over de emotionele staat van de zanger en niet over de staat van de band.
Het album heeft – net als de vorige twee albums – een hoge lading emotie en openheid in de teksten, maar bevat aanzienlijk minder screamo geluid. Dit neemt niet weg dat de luisteraar bij ieder nummer direct wordt meegezogen en het hele album bestaat uit een collectie muzikale reizen over de kwetsbaarheid van de negatieve maar ook positieve emoties en ervaringen in het leven van deze band.
De mix van het oude bekende stemgeluid van Tom en de blijvende eerlijkheid, openheid en eigen manier van schrijver in de songteksten gecombineerd met een nieuwe sound waarbij af en toe wordt terug gepakt naar het oude geluid van de band wanneer er melodieuze hoogtepunten worden bereikt maken dit een album waar oude en nieuwe fans van kunnen genieten. Het is zeker rustiger dan eerder werk, maar de basis van de muziek is net zo emotioneel, al niet emotioneler dan voorheen.
Casey staat gewapend met het nieuwe album ‘How To Disappear’ op 2 april in TivoliVredenburg, Utrecht. Tickets zijn verkrijgbaar via Ticketmaster.
Beoordeling: 8/10
Releasedatum: 12 januari 2024
Label: Greyscale Records/Hassle Records
Verkrijgbaar via: Large of Bol.com