Halsey in Melkweg
Ik kan me nog een tijd herinneren dat de Amerikaanse zangeres Halsey nog een nieuwe, opkomende underground artiest was. Met haar lange golvende blauwe haren en singles als “Hurricane” en “Ghost”, plus daarbij haar aanwezigheid op sites als Instagram en Tumblr, veroverde ze langzaam Amerika. En het vreemde is dat het allemaal nog geen jaar geleden was. Als de populariteit van één artiest zo erg geëxplodeerd is het afgelopen jaar, dan is het die van Halsey wel. Zo rond de release van haar briljante debuutalbum Badlands begon de 21-jarige zangeres ook hier door te breken. Nummers als “New Americana” worden nog steeds regelmatig op de Nederlandse radiozenders gedraaid.
Dat de zangeres populair is, valt bij haar Nederlandse debuutconcert op 26 februari zeker te merken. Tickets voor het concert waren binnen ongeveer twee minuten compleet uitverkocht. Vervolgens wordt de zaal geüpgradet, en weer duurt het slechts enkele tellen voordat de extra kaarten de deur uit zijn. Op het moment dat ik bij de Melkweg arriveerde, ongeveer een uur voordat de deuren open gingen, reikte de wachtrij van de zaal tot aan de tramhalte van het Leidseplein. Voor mensen die nog nooit bij de Melkweg zijn geweest: dat is waanzinnig lang.
Het is ook dan niet vreemd dat het programma van de avond een half uurtje naar achteren wordt verschoven, zodat iedereen binnen kan zijn als de vooract begint. Het voorprogramma wordt geleverd door de Amerikaanse indie pop zanger BØRNS. De zanger, begeleid door een vierkoppige band, maakt een excentrieke aanwezigheid op het podium. Het valt wel op dat hij zijn band heel erg betrekt bij zijn eigen act. Regelmatig kondigt de artiest zich aan als “we are BØRNS”, en tijdens de nummers is er veel interactie te zien tussen de verschillende bandleden.
De muziek van de band is erg relaxed en vermakelijk, hoewel het meteen duidelijk is dat er nog maar weinig mensen in de zaal eerder van de zanger gehoord hebben. Hier en daar wordt wel gedanst en meegeklapt, maar het publiek wordt in principe meer opgewarmd door de nummers van Justin Bieber en Twenty One Pilots die tussen het voor- en het hoofdprogramma gedraaid worden. De stem van de zanger wordt soms overschaduwd door de stevige bassen in de nummers. Als BØRNS vervolgens aangeeft dat hij de twee dagen voor het concert vrij heeft gehad in Amsterdam en dat hij zijn stem een beetje is kwijtgeraakt, dan valt het wel te raden wat hij in die vrije tijd heeft gedaan. Enkele nummers in zijn set, waaronder zijn laatste nummer “Electric Love”, zijn wel erg interessant en beloven ons dat het waarschijnlijk niet de laatste keer is dat we van deze artiest horen.
Na de set van BØRNS wacht de hele zaal vol spanning af tot de popsensatie Halsey het podium betreedt. Terwijl de hele zaal bordjes omhoog houdt met daarop de tekst HOLLAND ♥ HALSEY, loopt de zangeres gehuld in een jas vol veren het podium op terwijl ze het nummer “Gasoline” zingt. Op de achtergrond van het podium staat haar driekoppige band, die tijdens het hele concert alleen maar zwarte silhouetten vormen door het grote beeldscherm achter hen en de vele lichtshows die we zien. Maar alleen al de aanwezigheid van de ster is genoeg om de vele fans te laten juichen en schreeuwen. De eerste paar nummers gaan in een sneltreintempo voorbij, aangezien de zangeres maar weinig ademruimte tussen de nummers in laat. Af en toe verlaat Halsey tijdelijk het podium, zodat de band een kort instrumentaal stukje speelt terwijl er indrukwekkende beelden op het scherm te zien zijn. Ook krijgen sommige nummers een iets langere uitvoering, alsof de band er live een soort remix van maakt.
Na de eerste instrumentale break komt de zangeres terug om de nummers “Strange Love” en “Haunting” te zingen voor de zaal. Pas hierna spreekt Halsey het publiek voor het eerst aan. Ze vertelt de zaal hoe geweldig het is om op te treden voor het Amsterdamse publiek. Ze laat duidelijk merken dat haar fans een belangrijke rol spelen in haar succesverhaal en ze bedankt herhaaldelijk het publiek voor hun steun. Bij nummers als “Control”, die ze vervolgens speelt, zien we echte interactie tussen de zangeres en haar publiek, als ze de zaal de zin “(All the kids cried out:) Please stop you’re scaring me” herhaaldelijk laat zingen. Tijdens het volgende nummer, “Drive” – mogelijk het meest indrukwekkende nummer van de set – vraagt de zangeres halverwege het lied of iedereen een lichtje op wil houden, wat ervoor zorgt dat de kleine lichtjes de hele zaal laten schijnen. Nummers als deze worden dan ook door de zaal luidkeels meegezongen. In het midden van de track “Is There Somewhere”, afkomstig van haar eerste EP Room 93, klimt Halsey van het podium af om vlakbij de eerste rijen van de zaal het nummer verder te zingen.
Halsey kan natuurlijk het concert niet eindigen zonder haar bekendste singles te spelen. De nummers “Hurricane” en “New Americana” worden door de hele zaal meegezongen. Vooral “New Americana” lijkt erg populair te zijn bij de fans, die alles woord voor woord meezingen. Met de spectaculaire lichten en beelden op de schermen achter het podium zorgt het ervoor dat het voor velen een onvergetelijk moment is. De zangeres verlaat nog kort het podium, terwijl de rest van de band het nummer “Colors pt. II” speelt. De set wordt afgesloten met de nieuwste single van de zangeres, “Colors”. Vooral het middenstuk in het nummer (“you were red, and you liked me ‘cuz I was blue”) wordt door de zaal bijna meegeschreeuwd. Na afloop van het nummer krijgt de Amerikaanse een douche van lichtgevende stokjes, die dankzij een fanactie bij de laatste nummers omhoog werden gehouden.
We hoeven niet lang te wachten op een toegift, want vrij snel is de gehele band terug op het podium om het nummer “Young God” te spelen. De intieme sfeer tussen de zangeres en het publiek is tijdens het nummer te horen als de zangeres verschillende stukken van de track herhaalt zonder achtergrondmuziek. Alleen de zangeres en het publiek. Met deze allerlaatste performance sluit Halsey definitief haar set af. Hoewel het voelt alsof het concert in een vlaag voorbij is gegaan, heeft de band toch op twee nummers na letterlijk het hele album Badlands gespeeld. Een onwerkelijk concert. Na afloop laat de zangeres op Twitter weten erg onder de indruk te zijn geweest van het Amsterdamse publiek. Met een foto van het logo van Amsterdam getatoeerd op haar hand laat ze weten dat ze snel weer terug zal keren. Of het dan nog steeds in een kleine zaal is zoals de Melkweg, dat valt nog te betwijfelen. Maar één ding is zeker: degenen die hier deze avond bij waren, hebben een unieke show van een wereldster in ontwikkeling meegemaakt.
Amsterdam you were a dream. Be back soon. ❤️ pic.twitter.com/NlOPkrlhwJ
— HALSEY (@halsey) 27 February 2016