Rolo Tomassi – Grievances
De naam van de Britse band Rolo Tomassi zal niet bij iedereen een belletje laten rinkelen. Door de complexiteit krijgen maar weinig bands in het mathcore genre het voor elkaar om naamsbekendheid te krijgen buiten het genre. Binnen het genre staan de Britten echter al enkele jaren bekend voor hun werk. Het jonge vijftal onder leiding van de charmante Eva Spence heeft met de nieuwe plaat Grievances maar liefst vier studio-albums op hun naam staan, zonder nog maar te spreken van de vele B-sides en overige tracks. Kan dit album tippen aan het voorgaande materiaal?
Het album begint meteen zonder poespas hard en roekeloos met de track “Enstrangled”, een snelle furieuze track die binnen nog geen drie minuten direct de harde kant van Rolo Tomassi laat zien. Dissonante gitaarriffs, aparte maatsoorten, blastbeats en breakdowns wisselen elkaar in een enorm rap tempo af terwijl de brute vocalen van Eva en James Spence de toon zetten. De track gaat gelijk over naar “Raumdeuter”, een nummer dat iets minder chaotisch is, maar nog steeds de harde kant van Rolo Tomassi laat zien. Ook horen we in deze track de droomachtige clean zang van Eva Spence voor het eerst op deze plaat. De clean zang van de frontvrouw is op deze plaat prominenter dan op voorgaande albums, en met een goede reden. De stem van de frontvrouw is door de jaren sterk gegroeid en de zangmelodieën bevatten meer diversiteit en komen beter tot hun recht.
De lichte kant van Rolo Tomassi komt op Grievances heel vaak naar voren. Meerdere tracks op het album bevatten klassieke pianostukken of dienen als een introductietrack voor het volgende nummer. De anderhalve minuut durende track “Prelude III (Phantoms)” bijvoorbeeld opent de melodische single “Opalescent”, een rustig nummer waarbij de band even afstand doet van hun typerende hardcore sound. Tijdens het nummer “Stage Knives”, de eerste single van het album, worden we eraan herinnerd dat de band hun hardcore kwaliteiten nog niet verloren is. Het nummer wordt voorafgegaan aan een korte gitaarintroductie (de track “Unseen And Unknown”) voordat de het vijftal hun furie weer loslaat.
Zodra de tweede helft van het album begint, krijgen we een hele andere kant van de band te horen. De tracks “Crystal Cascades” en “Chandelier Shiver” zijn twee bijna geheel instrumentale pianotracks. “Crystal Cascades” wordt halverwege nog onderbroken door een gitaar en verrassende clean vocalen van James Spence. Samen zorgen deze tracks voor haast zes minuten “rust” in de chaotische wereld. Op precies het goede moment start het onheilspellende intro van “Funereal” waarbij de blastbeats en gekrijste vocalen weer terug komen. Om het album af te sluiten heeft Rolo Tomassi nog een traditionele epische zeven-minuten durende afsluiter, “All That Has Gone Before”. Dit nummer is een perfecte afsluiter voor het album, door de combinatie van zowel de chaotische als de rustige, klassieke kant van de band. De pianostukken en gitaarriffs wisselen elkaar rakelings af en snijden soms dwars door elkaar heen. De climax waarin de clean vocalen de razende dubbele baspartijen zet alle puntjes op de i.
Beoordeling: 8,5
Duidelijk is dat Grievances niet zomaar een collectie nummers is, het is een echt album. Veertig minuten die eigenlijk alleen maar van voor naar achter gespeeld kunnen worden. Ook valt het niet te ontkennen dat het Britse vijftal veel vaker uitstapjes neemt ver weg van de standaard hardcore en mathcore geluiden. Gelukkig branden de stevige mathcore licks en blastbeats nog steeds uit de handen. Jarenlang experimenteren zorgt voor een steeds perfectere mix en het is na tien jaar wel zeker te zeggen dat de jonge band volwassen is.
Releasedatum: 1 juni 2015
Label: Holy Roar Records
Verkrijgbaar via: bol.com, iTunes