Less Than Jake – Greetings And Salutations

Op 15 oktober kwam alweer het achtste officiële studioalbum van Less Than Jake uit. Het album genaamd ‘Greetings And Salutations’ werd uitgebracht door Fat Wreck Records. Dit album bestaat uit 2 eerder uitgebrachte EP’s, ‘Greetings from Less Than Jake’ (2011) en ‘Seasons Greetings from Less Than Jake’ (2012). Dit samen met 2 nieuwe nummers maakt ‘Greetings and Salutations’.

Het nummer dat dit album mag openen is ‘The New Auld Lang Syne’. Zodra dit nummer start hoor je meteen dat dit een lekker ska punk album zal worden, precies zoals we verwacht van deze veteranen, die al vanaf 1992 aan de weg timmeren. Dit nummer is ook de opener van de, in 2012 uitgebrachte EP ‘ Seasons Greetings from Less Than Jake’. Opvallend aan dit nummer is voornamelijk de outro. Die bestaat namelijk uit een stuk muziek uit het nummer ‘Auld Lang Syne’, geschreven als een gedicht door de Schotse dichter Robert Burns, tevens de soundtrack van de film ‘Waterloo Bridge’.

Het derde nummer op dit album is ‘Goodbye, Mr. Personality’. Dit nummer is het tweede nummer van de EP ‘Greetings from Less Than Jake’, uitgebracht in 2011. Dit nummer is duidelijk het rustigste nummer van de EP. In plaats van de combinatie punk en ska, is ‘Goodbye. Mr. Personality’ voornamelijk ska. Een nummer waar de instrumenten voornamelijk op de achtergrond te horen blijven.

Het zesde nummer op dit album is ‘Flag Holders Union’. Dit is het eerste nummer op dit album, dat voorheen niet op een EP te vinden was. De eerste helft van dit nummer hoor je een typische punk sound. Na anderhalve minuut komen de blaasinstrumenten veel inhalen, waardoor de ska op gelijke hoogte komt met de punk in dit nummer. Het andere nieuwe nummer is ‘View from the Middle, dat te vinden is als achtste nummer op dit album.

‘Oldest Trick in the Book’ is het negende nummer op dit album. In dit nummer vragen de heren zich heel veel af. Dingen die de gemiddelde puber zich ook geregeld afvraagt. “I wonder where I’ll be at the end of the world” is de eerste zin van dit nummer. Dit, plus een vrolijk gitaar deuntje maakt dit nummer, in mijn ogen, tot een soort kampvuur liedje. Een nummer dat je met zijn alle zingt, in de kroeg, terwijl je bezopen bent. Een nummer dat je tegenkomt tijdens karaoke avonden in rock café’s. Een perfecte meezinger dus!

Het elfde, en tevens een na laatste nummer is ‘Finer Points of Forgiveness’. Het nummer start met blaasinstrumenten (Trompet, trombone). Hierdoor krijg je al heel snel het echte ska punk gevoel, dat er eigenlijk het hele album in zit. De eerste keer dat ik dit nummer hoorde, deed het me denken aan Blink- 182. Of eigenlijk… skatepunk. Zodra de blaasinstrumenten weer komen, is dit gevoel snel weg, en ga je je bijna verdrietig voelen om het feit dat dit alweer het op een na laatste nummer is.

Dit album brengt niets vernieuwend en is ook duidelijk niet het beste album van Less Than Jake. Toch is het wel een fijn album om te luisteren als je vrolijkheid wilt. Wat ik erg jammer vind, is dat twee eerder uitgebrachte EP’s samen gegooid zijn. Een typisch album voor de echte fan. Ik zie dit album dan ook meer als een special edition, waar je twee EP’s krijgt, plus 2 nieuwe bonustracks.

Beoordeling: 7 van de 10

Dit album kost €15,99 en is te koop via Bol.com.