Turbowolf – Covers EP vol. 1

Turbowolf – Covers EP vol. 1

De band Turbowolf heeft ervoor gekozen om midden in hun tour door het Verenigd Koninkrijk een EP te releasen. Op deze EP staan covers van bekende nummers, waar de band zijn eigen aparte draai aan geeft. Is dit positief of negatief geweest voor deze wereldberoemde hits?

Het eerste nummer, genaamd “See Through Head” (origineel door The Hives), laat direct zien dat de aparte stijl van de band een nieuw gevoel toevoegt aan de nummers. De elektrische gitaren zijn duidelijk te horen op de achtergrond en dit geeft het nummer een scherper geluid. Het ritme is hetzelfde gebleven, maar de extra instrumenten zorgen voor een vollere sound.

“Electric Feel” (uitgebracht door MGMT) is nummer twee op de EP en springt naar mijn mening boven de andere nummers uit. Het nummer geeft een sneller gevoel, terwijl het ritme instrumentaal niet hoger ligt dan bij het origineel. Samen met de goede zang en het originele deuntje maakt dit nummer de EP echt de moeite waard. Zelfs zonder het kennen van het origineel is dit nummer erg goed uitgevoerd.

Het derde nummer, genaamd “Captain Caveman” (van Lightning Bold) is minder bekend dan de vorige, maar past toch goed in het rijtje. Het tempo ligt lekker hoog en weer is de Turbowolf stijl goed terug te vinden.

Het laatste nummer, “Somebody To Love” (uitgebracht door Jefferson Airplane / The Great Society), is het eerste nummer dat met een rustige intro begint. Met een jengelende gitaar en vervormde stemmen komt het nummer op gang. Het voelt niet helemaal juist om nu pas, bij het laatste nummer, een intro te gebruiken. Dit pakten zij dan ook anders aan op hun self-titled album, die in 2011 uitkwam. Na een aantal seconden start het nummer ‘echt’ en ben je de intro al snel weer vergeten. Alle instrumenten en de zang springen in alsof het nummer allang op gang is. De sound is nog goed te herkennen, omdat . Ondanks een minder positieve start, is dit nummer een waardig slotnummer om de EP af te sluiten.

Om terug te komen bij de vraag: Is het toevoegen van de aparte stijl van Turbowolf een positief of negatieve verandering? Ik kan zeggen dat het zeker een positieve invloed heeft gegeven. De nummers voelen weer nieuw en verfrissend aan en sommige nummers zullen zeker enkele nostalgische gevoelens opwekken bij fans van de originele bands. Ik kijk met positieve hoop naar de release van de volgende cover EP, aangezien de titel “Covers EP vol. 1” doet vermoeden dat het niet bij één cover EP alleen zal blijven.

Beoordeling: 7.8