Muse – The 2nd Law

Muse – The 2nd Law

The 2nd Law is alweer het zesde studioalbum van de Britse rockband Muse. Het nieuwe album van dit rocktrio bevat naar eigen zeggen het beste nummer dat frontman Matt Bellamy ooit heeft geschreven en telt in totaal 13 nummers. De titel van het album verwijst naar de tweede wet van de Thermodynamica die de onvermijdelijke verspilling betreft van energie in een gesloten systeem. Net als het vorige album “The Resistance” is het album door de band zelf geproduceerd; de band heeft met The 2nd Law een album gecreëerd dat ze echt wilden maken.

The 2nd Law wordt geopend met het nummer ‘Supremacy’, waarin Muse gelijk hun ongelofelijk grote, bombastische sound laat horen. De rockmuziek wordt gecombineerd met vioolmuziek en de hoge zangpartijen van Matthew Bellamy doen mij af en toe een beetje denken aan de zang van Iron Maiden. Het nummer luidt het thema van het album goed in: het einde van de wereld is nabij. Als het aan de band ligt dan.

Natuurlijk staat ook ‘Survival’ op het album. Het nummer werd door de band gespeeld tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen van 2012 in Londen terwijl de atleten het stadion betraden. ‘Survival’ is een strijdlied waarin vooral duidelijk wordt dat opgeven geen optie is. Het nummer had zo op een Queen album kunnen staan, vooral door de gitaarsolo (en dat is toch zeker een compliment).

Tijdens ‘Madness’, een nummer wat volgens frontman Bellamy essentiële 12-bar blues is, en ‘Follow Me’ laat de band horen dat zij graag mee gaan met de dubstep trend, dit zorgt voor een nieuwe toevoeging aan de Muse sound die wel te waarderen is. Ze hadden de beats echter best mogen combineren met wat flinke gitaar riffs. Wel zijn beide nummers mijn persoonlijke favorieten van het album.

Ook is er op The 2nd Law duidelijk te horen dat Bellamy van het grote geluid in gekke actie- en sci-fi films houdt. Dit bevestigt hij dan ook zelf in het bijgeleverde informatie sheet over het album. De laatste twee nummers, ‘The 2nd Law: Unsustainable’ en ‘The 2nd Law: Isolated System’ zouden dan ook zo uit een film kunnen komen.

Over het algemeen is het een goed album waar een mooie mix is gemaakt tussen de nieuwe en oude sound van Muse. De band blijft nieuwe wegen bewandelen en daardoor het publiek verassen. De band bestaat dit jaar 18 jaar en gaat hopelijk nog een tijd mee!

Beoordeling: 7
Het is een album dat je als Muse liefhebber zeker in jouw collectie moet hebben!