Review: Billy Talent – Dead Silence

Review: Billy Talent – Dead Silence

Onlangs verscheen het vierde officiële studio album van Billy Talent genaamd ‘Dead Silence’. De Canadese punkrock band, beter bekend van hun internationale hits ‘Fallen Leaves’ en ‘Red Flag’, brengt met dit album precies wat we van ze verwachten. Het album werd uitgebracht door Warner Music.

In mijn ogen is dit album één van de betere albums van de band, en misschien wel van dit jaar. Ondanks dat dit album niet veel nieuws brengt is het een lekker in het gehoor liggend album. Up-tempo punkrock nummers, goede indeling qua track list en de bijzondere, maar heerlijke vocalen van frontman Benjamin Kowalewicz maken dit album tot een topper!

Opener van het album is ‘Lonely Road To Absolution’. Een rustige opener van een up-tempo album. In dit nummer zijn een klokkenspel en een viool te horen, een typische opener voor een concert, en ook van dit album.

Het tweede nummer van dit album is ‘Viking Death March’. Een heerlijk, typisch Billy Talent nummer. Een echte knaller, een perfecte officiële opener van het album. Dit nummer was tevens de eerste single van dit album, en werd op 25 mei online gezet.

‘Surprise Surprise’ is het derde nummer op dit album, en tevens de tweede single. Dit nummer is gericht naar een bepaald soort persoon, waar de mannen van Billy Talent, duidelijk niks mee hebben. Ook dit is weer een lekker in het gehoor liggend nummer. Veel kracht ligt in de backing vocalen die tegelijk met de hoofd vocalen te horen zijn. Dit nummer werd op 7 augustus al online gezet.

‘Stand Up And Run’ is het zesde nummer op dit album, en daarmee ook het eerste rustige nummer. Een nummer met opvallend veel minder kracht in de instrumenten, maar wel veel meer gevoel in de vocalen. Zo hoor je dat frontman Benjamin Kowalewicz, ook veel emotie kan leggen in rustige nummers. Dit nummer heeft bijna een radio vriendelijke, pop gehalte.

Het op een na laatste nummer is ‘Swallowed Up By The Ocean’. Ook dit is weer een rustig nummer, geschikt voor alle radiostations. Er ligt veel gevoel in de vocalen, maar ook zeker in de tekst van dit nummer. Het nummer gaat over het verlaten van belangrijke personen in je leven, hoe een mooie tijd plotseling in een grijze tijd kan veranderen. Heerlijk nummer.

Laatste nummer op dit album, is tevens de naam van het album. ‘Dead Silence’, is misschien wel het meest typische Billy Talent nummer van dit album. Het nummer is niet up-tempo, maar wel heel goed.

Billy Talent bewijst met dit album dat verandering niet nodig is voor een fantastisch album. Een krachtig album dat goed opgebouwd word, en na het hoogtepunt ook weer langzaam afbouwt. Ook is er veel variatie in dit album te horen. Dit album komt het best tot zijn recht als je buiten bent op een regenachtige herfstdag. Althans, dat gevoel krijg ik bij dit album.

Billy Talent - Dead Silence

Beoordeling: 9
Dit album is aanwinst voor je cd verzameling!