Review: Tonight Alive en LostAlone in Sugarfactory

Op vrijdag 28 september speelde Tonight Alive hun tweede show van hun eerste Europese headlining tour in Europa. Zij speelden die avond samen met LostAlone in Sugarfactory. De band, die helemaal naar Amsterdam kwam vanuit hun hometown Sydney, Australië trok minder publiek dan verwacht.

Als het iets over acht is, betreedt de Engelse band LostAlone het podium. De drie heren, die eerder al tourden met o.a. My Chemical Romance, wisten het publiek gelijk warm te krijgen. Steven Battelle, de zanger en gitarist van de band, communiceerde veel naar het publiek en liep op een gegeven moment ook de zaal in om een aantal mensen die meer naar achter stonden, naar voren te duwen. Dit laatste laat wel merken dat er een vrij intieme sfeer was, dit kwam door de vrij kleine opkomst én door de aardige band. LostAlone’s nummers hebben vrij veel weg van de muziek van My Chemical Romance. De band gaf een goede show en liet het publiek actief meedoen.

LostAlone bestaat maar uit drie leden, maar wist toch een verbazingwekkende hoeveelheid geluid te produceren en deed dit nog goed ook.

Zodra het intro van Tonight Alive start en de lichten uitgaan laat het publiek van zich horen. De band startte net zoals op het album met “Breaking & Entering”. Wat gelijk opviel is dat Jenna McDougall zeer energiek over het podium heen rent en wat schreeuwt, hier gaat de zangkwaliteit echter wel aan onderdoor. Uithalen zijn vals of worden niet gedaan en sommige stukken zang zijn compleet onverstaanbaar. Ook worden er af en toe valse noten in de gitaarpartijen gespeeld.

Tonight Alive speelde veelal nummers van hun album What Are You So Scared Of? en speelde ook hun cover van het nummer “Little Lion Man”, dat officieel van Mumford & Sons is, en op het album Punk Goes Pop 3 staat. Genieten van de muziek zat er niet echt bij, de afleiding zat hem vooral in de staartjes bovenop Jenna’s hoofd en haar gekke kickbox-moves. Ook vroeg McDougall herhaaldelijk om een circle-pit, maar hier had het publiek niet zo’n trek in.

Hoewel onze verwachtingen van Tonight Alive na het beluisteren van hun album What Are You So Scared Of? vrij hoog waren, viel de band live toch tegen. Onze conclusie is dan ook dat LostAlone de beste band van de avond was.