Review: All Time Low speelt langste show ooit in de Melkweg

Op dinsdagavond 28 augustus traden de heren van All Time Low alweer voor de vierde keer op in de Melkweg te Amsterdam. In het voorprogramma stond de Nederlandse band MakeBelieve, die voor de meesten van ons niet onbekend zijn. Dat All Time Low er veel zin in had en veel van Nederland houdt, was die avond duidelijk te merken. Zo speelde de band hun langste show ooit!

Hoewel het misschien wel tijd is om plaats te maken voor nieuwe bands in voorprogramma’s, zette MakeBelieve wel een aardige show neer. Voor een aantal mensen, waaronder ikzelf, die MakeBelieve voor het laatst zagen in de oude formatie, was dit nieuwe beeld toch even wennen. Naast dat de formatie van de band een aantal maanden geleden veranderde, zat er ook een andere drummer op het podium. Drummer Pim was helaas de week voor deze grote show ziek geworden.

De heren van MakeBelieve speelden naast de iets oudere “Home” en “From The Start” ook de nieuwere nummers, die vrijwel allemaal afkomstig zijn van hun drie EP’s. Deze zijn uitgebracht onder de naam “City Lights” en vormen samen hun debuutalbum. Naast een aantal pijnlijke uithalen van zanger Joey Dussel, was de band een goede opwarmer voor het hoofdprogramma.

Nadat het podium was omgebouwd, verscheen de band waar het allemaal om draaide sneller  dan verwacht. Helemaal niet erg. All Time Low opende hun set met het nummer “Lost In Stereo”, een nummer dat iedereen kon meezingen. Normaliter is gitarist Jack al aardig energiek op het podium, maar deze avond leek hij niet te stoppen. Pas na een aantal nummers, waaronder “Stella” en “Forget About It” begon de band te praten tegen het publiek. Ze waren erg blij om weer terug te zijn in Amsterdam.

Aan het publiek was te voelen dat zij het onlangs uitgebrachte nummer “For Baltimore” toch wel heel graag wilden horen. De band was er erg van onder de indruk hoe de meeste mensen de tekst nu al zo goed konden meezingen. Het is te merken dat All Time Low steeds beter wordt en hierdoor heel relaxed op het podium staat. Zij blijven hun best doen om goed te spelen, maar beginnen zich wel thuis te voelen in Amsterdam, of vooral in de Melkweg. Zo kwam er tussendoor nog een stukje “Killing In The Name” van Rage Against The Machine aan bod, na een enthousiaste ‘freestyle’ van Alex en drummer Rian. Ook vond Alex het wel hoog tijd om het album “Don’t Panic” en de releasedatum, 9 oktober, officieel te bevestigen en dit deed hij gewoon op het podium.

Zodra zanger Alex Gaskarth een jongen uit het publiek pikt die naar eigen zeggen All Time Low liedjes op gitaar kan spelen geeft gitarist Jack Barakat zijn gitaar aan de fan. Hoewel hij weinig succes bij de band had en geen nummer mee kon/mocht spelen kreeg hij wel de kans om het optreden vanaf de zijkant van het podium te bekijken. Nadat Alex uitlegde dat het “This close from getting awkward” was hervatten zij hun set.

Ook speelde de band een aantal nummers van hun laatste album “Dirty Work”. Hoewel dit niet de favoriete release van de meeste fans is  bleek het publiek hier zeker geen probleem mee te hebben. Dit werd duidelijk nadat frontman Alex Gaskarth het publiek vroeg of zij nog een nummer van het album wilden horen.

Na 19 nummers gaf de band zich nog één keer helemaal tijdens “Dear Maria, Count Me In”, het nummer waar All Time Low altijd hun shows mee afsluit. Het was een zeer geslaagde avond waar de band hun minder energieke optreden van 2011 ver achter zich lieten. Om meerdere redenen was dit een avond waar je absoluut bij had moeten zijn. Wij hebben nu al zin in de volgende show!

Gallerij

(Foto’s zijn gemaakt door Melissa Besteman en Stanley van Heusden. Op deze afbeeldingen rusten auteursrechten.)