Review: Yellowcard – Southern Air

Review: Yellowcard – Southern Air

Southern Air is alweer het achtste studioalbum van Yellowcard. Ook dit is weer een heerlijk album, zoals we van Yellowcard gewend zijn. Nadat Yellowcard na een break van 2 jaar When You’re Through Thinking, Say Yes uitbracht hoopten veel mensen dat ze met dit album weer meer de Ocean Avenue kant op zouden gaan. Met Southern Air gaan ze echter verder in dezelfde richting als met When You’re Through Thinking, Say Yes. Een goede keuze, naar mijn mening. Ondanks dat is Southern Air toch ook weer een totaal ander – en naar mijn mening beter – album dan When You’re Through Thinking, Say Yes.

De openingstrack van het album is “Awakening”, meteen al een erg lekker nummer. Dit nummer was al eerder online gezet door Yellowcard. Awakening is een goede opener, die tamelijk rustig begint maar in het refrein een stuk harder wordt. De goede gitaarpartijen die je in Awakening hoort, blijf je op het hele album terug horen.

Het derde nummer is “Always Summer”. Dit was ook de eerste single van het album. De gitaren aan het begin van het nummer klinken meteen al lekker. Always Summer is een lekkere zomernummer, waardoor je gelijk in een zomerstemming bent, als je dat niet al was door de warmte van de afgelopen dagen.

Het vierde nummer, “Here I Am Alive” is de tweede single van het album. Op deze track is ook We Are The In Crowd-zangeres Tay Jardine te horen. De vocals van Tay passen goed bij het nummer, en gaan goed samen met de stem van Ryan Key. Here I Am Alive is zeker een van mijn favorieten van het album.

Ook op het zevende nummer, Telescope, zijn guestvocals te horen. Tay Jardine is hier ook te horen, maar daarnaast ook Alex Gaskarth van All Time Low en Cassadee Pope. Telescope is een van de rustigere nummers van het album. De guestvocals hadden van mij wat duidelijker gemogen omdat ik de eerste paar keer niet eens door had dat dit nou het liedje was waar Alex, Tay en Cassadee op mee zongen, maar het gaat uiteindelijk toch om Yellowcard en niet om de guestvocals.

Ten, het negende nummer van de plaat, is ook een van de rustigere liedjes van het album. Ik vind het zelf een erg mooi liedje, en dat komt vooral door de tekst. Door de tekst in combinatie met de emotie in Ryan Key’s stem weet dit nummer me zeker te raken. Het gaat waarschijnlijk over een miskraam, van een baby die anders nu tien jaar oud geweest zou zijn. De songtekst is zo beschrijvend – met zinnen als Since then I’ve often wondered what you might have been like, how it would have felt to hold you, would you have had my eyes? – dat het niet moeilijk is om je in de situatie in te leven. Dit is waarschijnlijk het meest gevoelige nummer van Yellowcard tot nu toe, en dat komt goed naar voren in de vocals en de melodie.

Met de titeltrack, Southern Air, wordt het album afgesloten. Dit nummer gaat over de tijd die Ryan Key thuis doorbracht toen Yellowcard een pauze inlaste. Ryan Key vertelde al eerder dat deze tijd een belangrijke rol heeft gespeeld op het album en dat het hem veel inspiratie heeft gegeven. Ook van Southern Air krijg ik echt een zomergevoel, zeker in combinatie met de hitte die we nu in Nederland hebben.

Southern Air is echt een zomeralbum, en Yellowcard heeft het dan ook op het perfecte moment uitgebracht. De songteksten van Ryan Key worden met ieder album weer beter, en ook bij Southern Air is dit te merken met emtionele diepe songteksten zoals die van Ten. Niet alleen Ryan Key ontwikkelt zich ieder album, maar de rest van de band natuurlijk ook. Op dit album komen weer heel wat lekkere drum- en gitaarpartijen voorbij, zoals in A Vicious Kind.

Cijfer: 8

Je kunt het album op Bol.com kopen voor €16,99 of bij Free Record Shop voor €15,50.