Review: Kensington in de Melkweg

Review: Kensington in de Melkweg

Op 2 maart zou Kensington voor het eerst als headliner in de Melkweg optreden. Nadat het optreden verplaatst werd naar dinsdag 24 april, speelde Kensington uiteindelijk tóch in een bijna uitverkochte Kleine Zaal van de Melkweg. Dit deden zij ter promotie van het nieuwe album ‘Vultures’, dat 11 mei in Nederland uit zal komen. Deze avond speelde de band Hunting The Robot als voorprogramma.

Hunting the Robot, wiens roots in Eindhoven ligt, opende de show. De nog vrij  jonge band bracht in 2011 hun debuut EP “Our Ocean Is Illuminated” uit, waarna de single “Get Pregnant” en de succesvolle ‘DutchScene Presents: Get Pregnant Tour’ volgden. Tijdens de hele tour van Kensington verzorgden deze jongens het voorprogramma.

De heren brengen de Melkweg elektronisch getinte indierock, zeer dansbaar en energiek, met toch een vrij dromerige, melancholische sound. Apart aan de band zijn de Afrikaanse loopjes, die een tropische sfeer op het geheel leggen.

Deze avond speelde Hunting The Robot een nieuw nummer zonder titel, dat ter plekke de naam  “Wu-Tang Clan, ain’t nothing to fuck with!” krijgt. Het werd opgedragen aan Method Man, die dezelfde vanavond een show gaf in de grote zaal van de Melkweg. Het nummer is als strak, psychedelisch en tropisch te omschrijven en zit op alle vlakken lekker in elkaar. De band sluit de avond af met een chaos aan geluid en energie, waarin de broertjes Elvin en Lloyd compleet los gaan op het drumstel.

De dynamiek is goed te vinden bij het voorprogramma. De overgang van rustige en energieke stukken in de show maken het verrassend en aangenaam om naar te kijken. Op een aantal technische problemen in het begin na, wist de band zich prima te redden in de Melkweg. Hunting the Robot is zo’n band die ik graag op festivals terug wil zien, gelukkig komt de zomer er weer aan!

Kensington opent hun show met “Safe” en “Go Down”, waarvan de eerste al een lange tijd in het repertoire te vinden is en de laatste op het nieuwe album ‘Vultures’  zal verschijnen. De nieuwe songs zijn duister, strak en energiek, speels en onvoorspelbaar. De nieuwe sound van Kensington brengt veel invloeden die doen denken aan de Britse folkrock van Mumford and Sons en Amerikaanse rockbands. Het ligt lekker in het gehoor en het is moeilijk om niet op te gaan in de energie die het geluid met zich mee brengt. Het geluid past goed in een zaal als deze. Vol, maar oprecht. De backingtrack vult aan, maar blijft bescheiden op de livemuziek liggen, waardoor deze puur blijft.

De Utrechtse band bracht eerder de EP ‘Youth’ en debuutalbum ‘Borders’ uit. Dit album is later ook in Verenigde Staten uitgekomen. Kensington heeft in Nederland  al veel bereikt. Met nominaties voor de 3FM-awards, optredens bij 3FM en De Wereld Draait Door en meerdere headline tours heeft de band zich geworteld in de Nederlandse muziekscene en mogen de heren zich tot een van de succesvollere Nederlandse rockbands van dit moment rekenen.

De nieuwe single “Send Me Away” is zeer dansbaar. De bas heeft een elektronische sound die meteen opvalt, wanneer de intro overgaat in het eerste couplet. De single is speels opgebouwd, met veel dynamiek en een explosie van energie in het refrein, waarin de meerstemmige zang zich perfect uit over de energieke bas en gitaar en strakke baspartijen. Het maakt de het nummer tot een zeer dansbaar nummer, wat duidelijk te zien is in het wat jongere, voornamelijk vrouwelijke publiek.

De band eindigt met “Call My Name”, waarna ze in de toegift “We Are The Young”, “The Heart Of It” en
“I Was Too Scared” spelen. Kensington heeft de Melkweg die avond zeker overtuigd van het nieuwe album Vultures. Het album is vanaf 11 mei verkrijgbaar in Nederland.

Voor wie Kensington heeft gemist; de band komt dit najaar terug met een uitgebreide tour door Nederland! Klik hier voor meer informatie over de nieuwe tourdata.