Review: Zeumerpop
Zaterdag 9 juli waren wij van DutchScene op Zeumerpop, een festival in Zeumeren, Voorthuizen. Dit was de vierde editie van het festival, al zat er tussen deze en de derde editie een ‘pauze’ van 8 jaar. Op Zeumerpop stonden veel verschillende artiesten dit jaar, zoals de 3J’s, Kensington en een aantal DJ’s op Zeumerbeats.
De eerste band op het hoofdpodium was Only Seven Left. Hoewel wij hadden verwacht precies dezelfde set te horen als een week eerder op Reuring festival, wist de band ons toch te verrassen door de set te veranderen en te beginnen met ‘October Tune’. Wel viel het geluid een beetje tegen, omdat er op het begin van het festival nog vrij weinig mensen waren. Op muzikaal gebied gaat de band wel steeds vooruit, hebben wij gemerkt. Ook bassist Hinne Winterwerp liet merken dat hij op het podium steeds minder verlegen is, door veel los te gaan. Een minpunt aan de show was dat de stem van zanger Bart van Dalen niet altijd even zuiver was.
Tijdens Only Seven Left speelde ook de band Saymore, een poppy rockband die vaak vergeleken wordt met Paramore. Hoewel deze lokale helden toch een goede show hadden, stonden er maar ongeveer tien mensen bij de indoorstage. Dit komt waarschijnlijk omdat zij tegelijk met Only Seven Left speelden. Wij verwachten dat Nederland zeker meer van hen zal gaan horen.
Vervolgens namen wij een kijkje bij de show van MakeBelieve. Onlangs hebben de heren hun laatste EP van het debuutalbum ‘City Lights’ uitgebracht. Met hits als “Another Night At The Disco”, “From The Start” en “Home” stond de band voor een aardig volle tent. Hoewel MakeBelieve instrumentaal al superstrak is, weet de zang van Joey Dussel dit nog eens aan te vullen, waardoor de band op wereldniveau speelt. Ook weten de jongens tijdens “Summerbeat”, hun laatste single, het publiek goed op gang te krijgen. Zo werd het publiek in tweeën verdeeld, en moesten zij zo hard mogelijk meezingen. Na nog een aantal nummers maakte de band plaats voor The Deaf.
Spike, zanger van The Deaf, kennen we natuurlijk allemaal wel van Di-rect. De afgelopen tijd is hij ook veel bezig met deze band, waarin hij, samen met een aantal andere Hagenezen keiharde punkrock maakt, wat je kunt vergelijken met de punkrock uit de vorige eeuw. Op het podium was Spike heel energiek, al weten wij niet of dit door alcohol of puur de adrenaline kwam. De toetsenist wist met zijn circustrucjes zijn digitale orgel bijna een paar keer van het podium te gooien. Een pluspunt aan de band is, is dat niet alleen Spike de zang voor zijn rekening neemt, maar ook bassiste ‘Miss Fuzz’ heeft veel zangpartijen. The Deaf weet het publiek zeker wakker te houden, de show was dan ook heel levendig. Voor deze show kenden wij de band alleen van naam, maar nu gaan wij The Deaf zeker in de gaten houden!
Kensington was de laatste band die wij hebben zien optreden. Deze mannen hebben een geheel eigen sound, en daarmee werd de tent omgetoverd tot één grote danszaal. Ook lijkt het erop dat zij hun eigen lichttechnicus mee hadden genomen, de lichtshow was dan ook perfect afgestemd op de muziek. De band die vooral bekend is van “Youth” en “Let Go”, weet zelfs een oudere man aan het gillen te krijgen. De bassist lijkt in zijn eigen wereld te leven tijdens de show, en maar goed ook! Want ook dankzij zijn baspartijen kunnen wij Kensington één van de beste bands van Nederland noemen. Na het laatste nummer wachtte de band op een groot applaus, wat zij dan ook terecht ontvingen, en beukten zij nog vijf minuten door. Kensington was naar onze mening het hoogtepunt van Zeumerpop.
Of er volgend jaar een nieuwe editie van Zeumerpop zal komen weten wij niet, maar als zij bands als deze blijven boeken, zal het wederom een succes worden.