Review: Suicide Silence

Review: Suicide Silence

Je kon via DutchScene al kaarten winnen voor een van de meest bekende deathcore bands, Suicide Silence. In eerste instantie zouden de heren samen komen met de heren van After The Burial en All Shall Perish. Nadat All Shall Perish had afgezegd had Suicide Silence een perfecte invaller: Bleed From Within. Op 15-06-2011 vond dit concert plaats in Tivoli, Utrecht.

After The Burial is de band die de avond opent. De eerste klanken zijn te horen en het begint al snel op een lekker feestje te lijken, er hing een goede sfeer. Helaas was het gebouw te hoog waardoor er te veel licht binnen kwam, waardoor de goede lichtshow slecht te zien was. Al snel merk ik het, de instrumenten staan goed en de zang klinkt ook super. Op een gegeven moment haalt zanger Anthony Notarmaso flink uit. Een super mooie high scream komt uit de strot van Notarmaso. Op het moment dat zijn mond dicht gaat en de microfoon van zijn gezicht weggaat, blijft de scream doorgaan waarna ik snel het gevoel krijg dat deze heren niet live spelen. Vandaag was ook de dag dat de eerste videoclip werd opgenomen voor After The Burial, dus word er gevraagd of iedereen flink wilt headbangen en moshen. Bij een van de laatste nummers begint een hele rustige intro, waarvan ik dacht dat het een kort nummertje was om even op adem te komen. Maar na een korte intro gaat het weer direct hard en word er ook gevraagd om een circle pit. Waarbij ik zelf ook mee doe en merk dat het er lekker hard aan toe ging. Hierna werd nog een keer gevraagd om een circle pit, maar deze kwam niet. Zelf vond ik het dus erg goed klinken, maar of het nou live was of niet… dat weet ik helaas niet. Notarmaso eindigt het optreden met de woorden “Thank you so much guys!”

Bleed From Within was nu aan de buurt om te laten zien waar zij voor staan. Persoonlijk was ik heel erg blij dat deze heren als vervanging van All Shall Perish. Misschien is het niet je ding, de soundcheck, maar het was bij deze mannen leuk om even te bekijken. Helaas was er nog steeds te veel licht in de zaal waardoor de lichtshow nog steeds niet goed te zien was. De show was wel goed te volgen, alleen niet met een mooie lichtshow. Instrumentaal gezien klinkt het erg goed en vocaal gezien klinkt het super! Scott Kennedy, de zanger, zet een leuk optreden neer, leuke performance.  De rest van de band die lijkt er naar mijn mening niet zoveel zin in te hebben. Later in het optreden beginnen de bassist en gitarist ook meer los te komen. Kennedy kondigt het volgende nummer aan, mijn favoriete nummer, “Servants Of Divinity” en er word iemand weggedragen die waarschijnlijk iets te hard heeft mee gedaan in de mosh. Blijkbaar ben ik niet de enige die dit nummer heel erg goed vind, Kennedy laat ook het publiek zingen. De high screams klinken echt perfect, ik kreeg er kippenvel van! Nog even een Wall of Death tussendoor waar ik ook in mee doe, hierna gaat het door in een pit die dit keer niet zoveel voorstelt. Voordat de heren het podium afgaan om plaats te maken voor de hoofdact, Suicide Silence, worden nog een paar mensen bedankt, die mee zongen via de microfoon.

Suicide Silence is eindelijk aan de beurt. Mijn persoonlijke favoriete deathcore band staat voor mijn neus! Het publiek begint te fluiten en te joelen tijdens de opkomst van de heren. De instrumenten gaan super snel en hard én belangrijker nog: goed! Vocaal is Mitch Lucker weer perfect. Vaak hoor je bij bands een groot verschil met live en studio versie maar persoonlijk hoorde ik hier geen verschil bij. Het publiek stond geen moment stil. De voorste rij bleef springen, de handen bleven omhoog en de mosh bleef hard gaan. Lucker vond het tijd om een nummer te spelen van het opkomende album ‘The Black Crown’. Het nummer dat zij speelden was ‘You Only Live Once’. Na de woorden gezegd te hebben moest de zaal het herhalen tijdens het nummer, wat ook massaal gebeurden. Een aantal mensen uit het publiek kenden al een deel mee zingen: “You only live once, so go fucking nuts!” en dit werd dus ook vaak herhaald door deze mensen. Na dit nummer kwam nog een nummer van het nieuwe album, wat ook nog niet uitgekomen was! Later bij de bekendere nummers wilde iemand uit het publiek mee zingen, waarna Lucker hem aan zijn haren weg trok. Ook blijft Lucker vragen om circle pits, wat wel vaak gebeurd, maar niet iedere keer als hij het vraagt. Bij een van de laatste nummers vertelt Lucker dat hij veel mensen wilt zien stage diven wat ook gebeurt tot het laatste nummer aan toe. Duikende, vallende, springende en salto makende mensen gingen door de lucht  en het bleef maar doorgaan. De lichtshow was ditmaal veel beter te zien dan bij de voorgaande optredens. Nadat de heren afgaan komen zij nog terug om een nummer te spelen nadat iedereen massaal schreeuwden: “We want more!”. Nadat het concert af gelopen was kwamen nog een paar bandleden om op te ruimen, maar natuurlijk meer om nog even een praatje te maken met de fans!

De foto’s zijn gemaakt door Nylo!