Review: Destine presenteert Illuminate in de Melkweg

Het is alweer twee jaar geleden dat Destine zich met het debuutalbum “Lightspeed” op de kaart zette. Nu twee jaar verder heeft de band zalen uitverkocht, getourd door Azië en Europa en een drummer versleten. Op 6 april, kort na de release van het tweede album, presenteerde de band “Illuminate” tijdens de releaseparty in de Melkweg.

De Zweedse band Indevotion opende de avond, zij hadden namelijk een wedstrijd gewonnen waardoor zij in het voorprogramma mochten staan. De female-fronted band kreeg een warm onthaal van een nog niet volle Oude Zaal en knalde snel door hun set heen. Hoewel het waarschijnlijk superleuk zal zijn om over het podium te rennen, kon de zangeres dit niet goed combineren met haar zang. Dit zorgde er dat er veel gehijg te horen was. Gelukkig maakte dit de show zeker niet minder. Met hun vrolijke liedjes als “Go Go Go Go Go!” en “This Is Who We Are”, die overigens beiden op hun self-titled EP staan, wisten zij de zaal al enigszins op te warmen. Er waren genoeg enthousiaste mensen, dit kwam op een hoogtepunt toen zij gratis EP’tjes de zaal in gooiden, maar wij waren zelf niet erg onder de indruk.

Als tweede voorprogramma speelde de Franse band Mary Has A Gun, die op dit moment druk bezig zijn met hun nieuwe album. Daarop verschijnen liedjes waarin zowaar Engels gezongen wordt. De band heeft namelijk genoeg nummers in hun moedertaal (maar who cares; c’était amusant!). Door de grappige Franse accenten waren de teksten voor ons niet heel verstaanbaar, maar dat maakte ook eigenlijk helemaal niets uit. De mannen gaven een ontzettend leuke show. Bij het eerste nummer was de toon voor de avond al gezet, en toen zij het nummer “Le Lien” lieten meezingen (Oh Oh Oh Ho Ho Ho x100) was niemand te beroerd om lekker mee te schreeuwen. Dit nummer was dan ook, naast “Easy Way”, onze favoriet. Mary Has A Gun mag zeker nog eens terug komen naar Nederland!

Ons eerste concert van Destine was dit natuurlijk niet, wel merken we dat ze alsmaar beter worden. Het album “Illuminate” is eigenlijk een “Lightspeed 2.0”, een volwassen versie van hun debuutalbum. De band opende met het nummer “Wait Forever” en knalde daarna gelijk door met “Burn”. Destine maakte een goede mix tussen oud en nieuw materiaal. Tijdens het nummer “All The People” zagen we zanger Robin van Loenen voor het eerst zonder gitaar. Ook liet toetsenist Laurens Troost zijn zangkunsten horen; niet alleen in het reeds bekende nummer “Down”, maar ook tijdens het nieuwe nummer “Unbreakable”.

De band had duidelijk nog geen zin het podium te verlaten en zou naar eigen zeggen het liefst de deuren van de Melkweg op slot draaien zodat zij de hele avond door konden spelen. Dit was helaas niet het geval. Hoewel de zaal vol stond met knikkende ouders en dansende meisjes, wist de band dezelfde Oude Zaal niet uit te verkopen zoals zij ruim een jaar geleden wel deden. Wel lieten de mannen zien dat zij het nog steeds in zich hebben en verder kunnen met het veroveren van de wereld. Na “In Your Arms” verliet de band het podium, op drummer Jordy Datema na, waarna zij vrijwel meteen terug kwamen om een toegift te geven. Deze bestond uit het nummer “Stars”, waar zij in 2009 veel bekendheid mee scoorden in Nederland, en de titeltrack “Illuminate”. +1 voor de lichtman trouwens, de lichtshow was vet en sloot goed aan op de nummers.

Al met al was het een goede show zoals wij van Destine al verwacht hadden. De volgorde van de support acts was ook perfect, de ‘spanning’ werd zogezegd op een juiste manier opgebouwd. Nederland is nog niet klaar met Destine, en dat was deze avond wederom te zien. Na afloop van deze avond zijn wij met een tevreden gevoel naar huis gegaan, net als de band zelf waarschijnlijk.

Foto’s door Nienke Verhoef en Melissa Besteman.