The Gaslight Anthem in de Heineken Music Hall

The Gaslight Anthem in de Heineken Music Hall

Een flinke upgrade voor de mannen van The Gaslight Anthem. Twee jaar geleden speelde het viertal nog in de grote zaal van Paradiso, maar afgelopen zaterdag was het tijd om een bezoek te brengen aan de Heineken Music Hall. Dit allemaal ter promotie van het in de zomer uitgebrachte album Get Hurt.

De mannen van Bayside mogen deze avond als eerste hun kunstje vertonen. De band valt naar eigen zeggen in het genre punkrock, maar blijkt voor het veelal wat oudere publiek te ‘’emo’’ te zijn. Dit doet echter niets af aan de muzikale prestatie van de band. Hoewel het geluid bij het eerste nummer absoluut niet optimaal is, herpakken de leden zich snel. Een prima optreden, maar helaas niet in de juiste setting. De band zou in een kleinere zaal met een jonger publiek veel beter tot zijn recht komen.

Het tweede voorprogramma Deer Tick slaat gelukkig een stuk beter aan. De uit Rhode Island afkomstige band blijkt van alle markten thuis te zijn. Er is voor iedereen wat wils: de muziek gaat van folk naar rock ’n roll en van country weer terug naar pop. Nadeel hiervan is wel dat de set soms een beetje van de hak op de tak springt en de band uiteindelijk geen duidelijke stempel op het optreden drukt. De rauwe stem van frontman John McCauley maakt echter weer een hoop goed.

Na een korte pauze is het eindelijk tijd voor The Gaslight Anthem om het podium te betreden. De Heineken Music Hall blijkt toch nog net een stapje te groot te zijn: de zaal is voor ongeveer 3/4 gevuld. De band trapt de set af met ‘’Stay Vicious’’, een nummer afkomstig van het nieuwe album. Hoewel Get Hurt voor de meeste mensen een teleurstelling was, komen de nummers live een stuk beter over. Het accent ligt deze avond overduidelijk op het nieuwe album, maar ook het oudere materiaal wordt zeker niet vergeten. Van de eerdere albums Sink Or Swim, The ’59 Sound en Handwritten worden flink wat nummers gespeeld. Opvallend is dat van het album American Slang alleen de titeltrack ten gehore wordt gebracht.

De band speelt deze avond een setlist van 23 nummers. Tussendoor is er maar weinig tijd voor een praatje en er is weinig echte interactie met het publiek. De nummers volgen elkaar in een razendsnel tempo op. De lange setlist in combinatie met een schoenengooier (die overigens door zanger Brian Fallon voortreffelijk op zijn plaats wordt gezet), zorgen er uiteindelijk toch voor dat het geheel te lang duurt. Om vijf voor elf begint het personeel van de zaal te emmeren dat er een einde aan gebreid moet worden, waardoor uiteindelijk de track ‘’She Loves You’’ overgeslagen wordt. Het geheel wordt ten slotte beëindigd met ”The Backseat”. Al met al heeft The Gaslight Anthem bewezen prima uit de voeten te kunnen in grotere zalen, ook als deze niet helemaal gevuld zijn. De heren weten op muzikaal gebied alles tot in de puntjes toe te verzorgen, maar zouden zich op het gebied van interactie met het publiek nog hier en daar kunnen verbeteren.

Verstuur met WhatsApp

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over je favoriete bands!

Volg DutchScene op Instagram, X of Facebook!

Sluit inlogvenster
Beveiligde Verbinding Beveiligde verbinding